Wat je business of bezigheid ook is, de kans is groot dat je de impact van AI opmerkt in je dagelijkse werking. Maar heb je er ook al bij stilgestaan hoe je klanten met AI omgaan? Meer en meer mensen stellen hun vragen immers aan Gemini, ChatGPT, enz. Dus wil je als bedrijf tussen die antwoorden verschijnen. Dat doe je met GEO. Wat is dat? Hoe pak je die GEO-vriendelijke content aan? En wat dan met SEO? Je leest het hier.
Wat is GEO precies?
Hoe pak je GEO aan?
Als je een website hebt, weet je vast al wel dat SEO of Search Engine Optimization van belang is. Sinds de opkomst van AI, is er echter ook zoiets ontstaan als GEO: Generative Engine Optimization. Net zoals je bij SEO optimaliseert voor zoekmachines zoals Google, probeer je bij GEO je content zo op te bouwen dat ze verschijnt in AI-gegenereerde antwoorden van ChatGPT, Gemini, Copilot en andere LLM’s (Large Language Models).
Zo zit het in elkaar
Een gebruiker stelt een vraag. ChatGPT (of welk AI-model er ook wordt gebruikt) antwoordt. LLM’s genereren dat antwoord op basis van de info die ze online vinden en wat ze geleerd hebben (o.a. van jouw input, vraagstelling en voorkeuren). Deze AI-modellen scherpen zichzelf namelijk voortdurend bij.
Ga eerst en vooral zelf op onderzoek uit. Als je wat vraagt over je bedrijf, uit welke pagina’s haalt ChatGPT dan info? Hieruit leer je al heel wat. Kijk ook eens of je al in de antwoorden verschijnt. Als je pakweg een horecazaak in Hasselt hebt, verschijn je dan in het lijstje als je naar een top 5 van beste cafés in Hasselt vraagt? Welke concurrenten zijn er te zien en wat doen die anders dan jou?
Vervolgens is het een kwestie van de nodige informatie te voorzien op je website die dan (hopelijk) wordt opgepikt door LLM’s.
Hoe maak je content GEO-vriendelijk?
- Voorzie een FAQ-pagina met vragen die mensen kunnen stellen aan AI (plus antwoorden natuurlijk).
- Werk je ‘Over ons’-pagina helder en inhoudelijk uit.
- Schrijf blogs rond concrete vragen en gebruik de vraag ook echt als titel. Niet voor niets heet deze blog ‘Wat is GEO?’ 😉
- Verwerk je locatie in je teksten en zoekwoorden (bv. ‘copywriter in Hasselt’).
- Houd je Google Mijn Bedrijf-profiel actueel.
Gloednieuwe tactiek
SEO versus GEO
Of GEO al een grondig bewezen aanpak is om je online vindbaarheid te vergroten? Neen. Om de simpele reden dat GEO nog in de kinderschoenen staat. Momenteel kan je enkel logisch redeneren en inspelen op de manier waarop de LLM’s functioneren en antwoorden bedenken voor hun gebruikers.
Bovendien is een AI-model zoals ChatGPT erg persoonlijk. De antwoorden zijn niet enkel gebaseerd op ‘het internet’, ook op de voorkeuren en reacties van de gebruiker. Je kan dus nooit 100% zeker zijn dat je bij een specifieke vraag altijd in het antwoord wordt vermeld. En nog een nadeel: je GEO-resultaten meten is niet zo eenvoudig. Er zijn wel tools beschikbaar maar die zijn nog niet erg precies.
Waarom dan toch al die moeite doen om je content te optimaliseren? Omdat AI – inclusief alle expertise daarrond wat betreft marketing en communicatie – in volle evolutie is op een razendsnel tempo en ook jij dus maar beter meteen mee op de kar springt!
SEO is niet dood
Als je nu vreest dat je inzet om je website SEO-proof te maken, voor niets was, kan ik je geruststellen: SEO is niét dood. Het bestaat simpelweg naast GEO. En Googlevriendelijke content kan je GEO-score zelfs vooruithelpen. Want bij beide speelt tekstkwaliteit en -relevantie een grote rol.
Google past het EEAT-principe toe: je moet Experience, Expertise, Authoritativeness en Trust aantonen om hoog te ranken. En LLM’s halen informatie uit goed opgebouwde en betrouwbare websites. They love vlot begrijpbare tekst waarin je duidelijk bent over wat je doet en waar je dat doet. Wie slim is, combineert dus SEO en GEO. Zo ben je makkelijker vindbaar voor mensen én AI.
GEO- en/of SEO-proof tekst nodig? Mail me!

