Zo geef je een goede briefing aan je copywriter

Goede briefing copywriter

Copywriting is een boeiend vak. Elke dag kruisen er andere onderwerpen, sectoren, ondernemingen en mensen mijn pad. Elke keer verdiep ik me in de materie, leef ik me in in het bedrijf én in de doelgroep. Heerlijk, zeker voor een leergierig mens als ik.

Maar makkelijk is het niet altijd. Soms voelt het als speeddaten: “Je krijgt 10 minuten om vragen te stellen, te luisteren, én te hopen op een klik.” Soms zit er wat ruis op de lijn en vlot de conversatie niet. Of komt er weinig input. Maar gelukkig is er in het geval van een copywritingopdracht een simpele oplossing: een heldere briefing!

Hoe zorg je ervoor dat je copywriter er meteen in kan vliegen en exact schrijft wat jij bedoelt? Door de juiste vragen te beantwoorden. En je raadt het: die vind je hieronder.

Wat is het onderwerp van je tekst?

Een goede briefing voor een copywriter start met een duidelijk omschreven insteek. Wat wil je vertellen? Wil je diensten in de kijker zetten? Je sterktes tonen? Een succesverhaal delen? Of heb je net geen idee wát je precies wil vertellen? In dat geval overleg ik graag met je. Zodat vooraf duidelijk vaststaat wat precies het idee is. Liever van de eerste keer spot on dan (net wat te veel) correctierondes. Want die kosten je tijd én geld. Bovendien wordt een tekst zelden beter door al die aanpassingen. Zonde!

Hoe bezorg je de briefing?

Natuurlijk is de persoon die de opdracht doorgeeft aan de copywriter niet noodzakelijk de expert in de materie. Het is dus altijd een goed idee om even op zoek te gaan naar iemand die je copywriter te woord kan staan. Een collega weet mogelijk veel interessants te vertellen over een specifiek project. Misschien heb je een whitepaper, brochure of boek liggen waar ik in kan duiken. Of je kan me ook opzoekwerk aanraden, door enkele betrouwbare bronnen door te geven.

Maar evengoed interview ik een leverancier of klant over je samenwerking, diensten, e.d. Telefonisch, via Teams, ter plaatse, of via een vragenlijstje per mail, … Kijk even wat jou het meest ligt!

Voor wie is de tekst bedoeld?

Wie wil je bereiken? Leken, specialisten, klanten, prospecten, … Of misschien mensen met een specifiek probleem waar jij de oplossing voor hebt. Alle info die je kan bedenken over de doelgroep die jij wil aanspreken, komt voor mij van pas. Dat helpt om me in te leven in de toekomstige lezer van de tekst die ik schrijf.

Welk type tekst heb je nodig?

Een websitepagina, blog, nieuwsbrief, post voor sociale media, magazineartikel, brochuretekst, … In welke vorm wordt de tekst verspreid? Ook de tekst in verschillende vormen aanleveren, is een slim idee. In dat geval doe ik bijvoorbeeld één interview en schrijf ik het uit voor een magazineartikel, maak ik er SEO-proof tekst van die je als blog kan gebruiken én een LinkedIn-post die naar de blog verwijst. Drie vliegen in één klap.

Lees meer over het nut van een bedrijfsblog

Hoe verspreid je de tekst?

Ga je de tekst op je website plaatsen? Dan moet je aan SEO en GEO denken. Want je wil dat de tekst makkelijk gevonden wordt op Google en in AI-modellen zoals ChatGPT. Bespreek dan met de copywriter de termen of vragen waarop je gevonden wil worden. Het is makkelijker om daar vóór de eerste letter op (digitaal) papier staat, al op te letten.

Wat is je doel?

Wil je meer naamsbekendheid? Meer offerteaanvragen? Je expertise tonen? Mensen informeren? Sta even stil bij het waarom achter de tekst. Dat helpt mij als copywriter om gerichter te schrijven én zo kan je achteraf het resultaat ook beter beoordelen.

Praktische afspraken

Ook de nodige praktische afspraken horen bij een goede briefing voor je copywriter. Denk dan aan:
De deadline
Wanneer wil je de tekst publiceren of moet die in lay-out? Houd er vooraf rekening mee dat je copywriter niet alleen tijd nodig heeft om de tekst te schrijven, maar ook voor de voorbereiding en eventuele correctieronde. Natuurlijk kan een lastminuteopdracht wel eens voorvallen, maar liever ben je er toch op tijd bij.
De tekstlengte
Hoeveel woorden of pagina’s verwacht je? Stuur desnoods even een voorbeeld door.
• De woord- en stijlkeuze
Verkies je ‘u’ of ‘je’? Zijn er bepaalde termen die jullie graag wel of niet gebruiken? Ook hier komt een voorbeeld van pas, en dat mag ook een tekst zijn van een concurrent die je goed vond.
Prijsafspraken
Werk ik als copywriter voor jou in regie (uren bijhouden en nadien factureren dus) of aan een vooraf bepaalde totaalprijs? Heb je een offerte nodig? Als gekende klant, liggen deze zaken normaal al lang vast. Maar ook dan kan er nog gesproken worden over projectprijzen.

Een goede briefing is geen overbodige luxe. Het garandeert een vlotte samenwerking. En teksten die lezen zoals jij in gedachten had.
Vragen over briefings, copywriting, SEO of even brainstormen over wat je kan vertellen aan de wereld? Geef me een seintje!

1 gedachte over “Zo geef je een goede briefing aan je copywriter”

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *


Gerelateerde Berichten

Jouw Creatieve Schrijfpartner Sarah Belwriting

Wil je nog meer voorbeelden of andere types tekst lezen?

Stel me je vraag via het online contactformulier of stuur even een mailtje.

Scroll naar boven